The Lyrical Horn Project

Please request information on a specific article or lecture by clicking
HERE

1. Articles

*
Belgium, France and the Horn in the Romantic Era. Tradition, Influences, Similarities and Particularities, in Romantic Brass II. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau, ed. Daniel Allenbach, Adrian Von Steiger & Martin Skamletz, Schliengen: Argus 2016 (Musikforschung der Hochschule der Künste Bern, Vol. 6 (aanvaarding in 2014 maar nog niet gepubliceerd)

*
Adolphe Sax’s Ultimate Masterpiece. The History, Design and Use of the Cor Sax à six pistons indépendants, in Adolphe Sax and his Saxhorns. Bericht des Third International Romantic Brass Symposium, ed. by Adrian v. Steiger, Schliegen: Argus, 2016 (publicatiejaar nog niet zeker, aanvaarding artikel in 2015)

*
Louis-Victor Dufrasne and the Belgian influence on American Horn Playing, in the Horn Call vol. XLV, No 3, Mei 2015 pp. 92-99

*
Koperblazers met onafhankelijke ventielen aan de conservatoria van Gent en Brussel:
une histoire belge voor Adolphe Sax? aanvaard in 2015 als artikel voor Belgisch tijdschrift voor Muziekwetenschap, publicatie in 2016

* De 'Style Distingué' van Alphonse Stenebruggen: een artistiek onderzoek naar interpretatieve uitdieping van het romantische hoornrepertoire in Forum+, JG22 nr. 5 van november 2015, pp 30-41

*
Obituaries: André Van Driesche (Ghent 22/10/1936 - Hever 19/9/2014) Obituaries: André Van Driesche (Ghent 22/10/1936 - Hever 19/9/2014) in The Horn Call, vol XLV, No2, Februari 2015

*“Avis aux Amateurs”; integrating artistic research output into elementary music education, Proceedings of the conference "fromOutput to Impact", Gent, Orpheus Instituut (online artikel publicatie november 2015)

* Louis van Cromphout: "
Mélodie": bijdrage aan introductietekst bij muziekpublicatie, (eindredactie: William Melton), in "Romantic Horn Album", Ebenos Editions 2014

* Louis Delune:
Sérénade, Jules Willems: In het Woud en Avondgroet in Paxman Gig Book II, Ebenos Editions 2014 (red. William Melton)

* J.T. Radoux,
Chants d'Amour, Programme Notes and Online content, Terra Nova 2016

2. Lectures


.

Lezing voor de
"Third Romantic Brass Conference",

Hochschule der Künste, Bern, Zwitserland


Lezing voor de conferentie
"Roots of Revival",
Galpin Society, Horniman Museum London.


Lezing voor de Internationale Conferentie over Adolphe Sax, Muziekinstrumentenmuseum Brussel
ism Historic Brass Society
lecture-performance voor het 46ste symposium van de International Horn Society,

London, Imperial College
lezing op de conferentie "from output to impact"

Gent, Orpheus Instituut
4/2/2014
Adolphe Sax's Ultimate Masterpiece
14/3/2014
From Gevaert to Herreweghe.
5/7/2014
Adolphe Sax's 'Histoire Belge': the introduction of independently valved brass instruments at Belgian Conservatoires, 1869-1874


12/8/2014
Teaching Farkas; Louis-Victor Dufrasne and the Belgian influence on US horn playing


19/11/2014
Avis aux Amateurs: integrating artistic output into elementry music training



3. Artistic

* Artistiek advies mbt. gebruik historisch geïnformeerd instrumentarium: Insula Orchestra, Il Fondamento, le Concert d'Astrée, les Talens Lyriques

* Volgende concertprogramma's maakten integraal of gedeeltelijk deel uit van het onderzoek naar authentieke speelwijzen en origineel repertoire binnen het "lyrical horn school-project" :

-Mengal Ensemble: "Marché Opus"
(concerten in augustus en oktober 2014 in Brugge, Londen, Gent, Antwerpen)

-Jeroen Billiet en Marjan De Haer:
Harfenklang (concerten 2014 te Tilburg, Arnhem, Heule)

* nabouw en artistiek inzetten van een historische 3-ventielhoorn met "Belgische" ventielen naar een patent van Ferdinand Van Cauwelaert, Brussel, 1847.

*CD-Project "Chants d'Amour", Terra Nova 5, 2016